top of page
  • תמונת הסופר/תMoran Harel

על אסון הרכבל באיטליה ומוסד הנאמנות בצוואה

בשבועות האחרונים אני עוקבת אחר אסון הרכבל באיטליה, ההליכים המשפטיים, ההחלטות ואחרי איתן בירן, הילד הקטן אשר שרד את התופת כנגד כל הסיכויים וכעת נתון בלב ליבו של סכסוך משפחות קורע לב. שתי המשפחות של אביו ואימו ז"ל, נלחמות מי מהן תקבל את צו האפוטרופסות עליו ותגדל אותו.

הסיפור הזה הוא קורע לב, חלום בלהות של כל הורה, להשאיר את הילד הקטין שלו לבד בעולם בשל איזה אסון חס וחלילה. אסונות מתרחשים כל יום, רוב בני האדם מדחיקים עובדה זו ומאמינים שאם לא יחשבו על האפשרות הזאת, אז היא לא תתממש. אני בטוחה שהוריו של איתן לא דמיינו לעצמם כשהם עלו לרכבל במהלך הטיול הפסטורלי אשר ערכו, שככה זה יגמר, זה הרי בלתי נתפס, זה כואב, זה מצמרר.אבל, החיים לפעמים הם בלתי נתפסים.

במוסד הנאמנות אשר משתמשים גם בצוואות, בפרט כאשר עורכים את הצוואה אנשים אשר להם יש ילדים קטינים.

אז מי הוא נאמן?

כאשר המצווה (האדם אשר עורך את הצוואה),לא רוצה שנכסיו יחולקו מיידית ליורשיו או אם נשארים קטינים ללא הורים ואז גם לא ניתן לחלק את הרכוש ליורשים, אלא שיהיה "מבוגר אחראי" אשר ינהל אותם תקופה ארוכה לאחר פטירתו, נוצר הצורך בנאמן. כאשר נוצר מצב בו צריך שהנאמן ינהל את נכסי העזבון (עזבון זה כל הרכוש אשר האדם אשר עובר לעולם הבא, משאיר אחריו) עבור הקטין, למשך שנים רבות.

הנאמן פועל בהתאם לקריטריונים אשר מגדיר המצווה לחלוקת הנכסים לאורך תקופת הנאמנות. כאשר מידת הפירוט תלויה רק ברצון המצווה ויכולה לנוע מניסוח כללי אשר ידרוש מהנאמן ליצוק לתוכו תוכן מהותי כמיטב שיקול דעתו ועד לפירוט משמעותי אשר לא ידרוש כמעט שיקול דעת מהנאמן .תקופת הנאמנות תלויה ברצון המצווה וכפי שיחליט בצוואתו. מאחר וכך הם פני הדברים, אם יש לכם ילדים קטינים ואתם עורכים צוואה, כדאי שתפרטו בצוואה מה הייתם רוצים שיקרה אם חס וחלילה תעברו לעולם הבא כאשר ילדיכם יהיו קטינים.ככל שהצוואה שלכם תהיה מפורטת יותר, כך הנאמן אשר תמנו בצוואתכם יצטרך להפעיל פחות שיקול דעת.

הייתי מציעה לחלק את הצוואה לתקופות - אם הילד שלכם היום בן 5, הייתי עורכת תכנית מפורטת מה יקרה אם זה יהיה עד גיל 10 של הילד, בין גיל 10 לגיל 18 ומעל גיל 18 הגיל בו הוא הופך לבגיר. תוכלו לערוך גם חלוקת גילאים אחרת, תלוי כמה ילדים יש לכם, בני כמה הם, אם תעברו לעולם הבא כשאחד יהיה בגיר והשאר קטינים, מה אז יקרה וכד'.

לכל תרחיש כזה, הייתי מציעה להשאיר הוראות לנאמן אשר יכללו מה לעשות עם הכספים והנכסים אשר יישארו אחריכם - הנכסים יכולים להיות כספים, זכויות ממקום העבודה, ביטוחי חיים וביטוחים נוספים, בית/בתים אשר יש בבעלותכם (קחו בחשבון שאם יש לכם משכנתא, ברגע שתעברו לעולם הבא, ביטוח המשכנתא יכסה את החוב לבנק והנכס יישאר בשלמותו ליורשים/לילדים) וכמובן גם הוראות ברורות לגבי מצב מה יקרה אם חס וחלילה תשאירו את ילדיכם הקטינים ללא הורים, כמו בסיפור על איתן בירן, מי תרצו שיקח פיקוד וימונה כאפוטרופוס על ילדיכם. אגב,בית המשפט אינו חייב לכבד את ההוראה הזאת שתשאירו אבל ברוב המקרים, כך יקרה.

כמובן שכל מה שכתבתי רלבנטי למצב בו ילדים קטינים נשארים ללא הוריהם, ללא האפוטרופוסים הטבעיים שלהם או ללא הורה, אם מדובר במשפחה חד הורית.







10 צפיות0 תגובות
green_WhiteLogo (1).png
bottom of page